Avbryt

Orgnr 875000-3900
Kontonr Bankgiro 658-8024

Om Örebro SK Alliansen

Örebro Sportklubb som förening bildades redan 1908. Idag omfattar ÖSK Alliansen såväl elit- som breddverksamhet och innehåller ett antal olika idrottsverksamheter som fotboll, bandy, bowling, handboll och innebandy.

Alliansen består av de åtta grenföreningar inom Örebro Sportklubb som bedriver idrottslig verksamhet. Örebro Sportklubb Alliansen har organisationsnummer 875000-3900, dvs är den ursprungliga Örebro Sportklubb, som var en flersektionsförening fram till 1988, då den delades i de egna grenföreningarna Bandy, Fotboll, Tennis, Bowling och Ungdom.

Grenföreningar har under 2021 varit följande.
• ÖSK Bandy
• ÖSK Fotboll
• ÖSK Futsal
• ÖSK Handboll Dam
• ÖSK Handboll Herr
• ÖSK Innebandy
• ÖSK Söder
• ÖSK Ungdom

Styrelsen utgörs av två ledamöter vardera utnämnda av Bandy, Fotboll och Ungdom medan en ledamot vardera utnämns av övriga grenföreningar.

Samtliga nomineras av respektive grenförening för att sedan formellt fastställas vid årsmötet. Endast Alliansstyrelsens ordförande väljs av årsmötet.

Styrelsearbete i fyra punkter:
Allianstyrelsen har i sitt arbete sökt koncentrera sig på följande punkter, vilka fastställdes vid årsmötet 2003.

• Vård av varumärket, Örebro Sportklubb respektive ÖSK.
• Samordning av klubbgemensamma frågor mellan grenföreningarna.
• Utmärkelser & uppvaktningar såväl till enskilda medlemmar som föreningar och förbund.

Dessa tre punkter utgör huvuddragen i den programhandling som Örebro Sportklubb, Alliansstyrelsen följer.

ÖSK-familjen i övrigt

ÖSK Damklubb
Sedan 25 år tillbaka utgör ÖSK Dam-klubbs slit en utomordentlig tillgång vid främst matcharrangemangen på Eyra-vallen/Behrn Arena samt Vinterstadion.
Ett drygt 20-tal kvinnor är aktiva. Vid en allsvensk match i fotboll för herrar på Behrn Arena krävs 16 personer för att klara anstormningen av kaffetörstande åskådare. Birgitta Lindahl håller i trådarna.
Damklubbens årligen återkommande julgransplundring på Elite Stora Hotellet har blivit en tradition som inte bara gläder barnen utan verkar också som en utåtriktad PR-insats för Örebro Sportklubb.

ÖSK Guldmedaljklubb
Örebro Sportklubbs Guldmedaljklubb består av de medlemmar som erhållit ÖSKs främsta förtjänsttecken, Guldmedaljen. Det var Nils Hedman som var initiativtagare till bildandet av ÖSKs Guldmedaljklubb (tidigare kallad ÖSKs Guldklubb).
Örebro Sportklubbs Guldmedaljklubbs strävan är att träffas under angenäma former ett par gånger per år. Sven Arne Ahlberg är ordförande i Guldmedaljklubben.

ÖSK Tioårsförening
Rätt till medlemskap i ÖSK Tioårsförening har alla ÖSK-medlemmar som tillerkänts det speciella 10-årsmärket. Antalet medlemmar i föreningen var 247 per 31/12 2007.
Föreningen har två möten om året då man intar en enkel måltid samt deltar i utlottning av priser som är skänkta av medlemmar och välvilliga sponsorer. Intressanta idrottsmän och -ledare kommer på besök och berättar företrädesvis "inside" om Örebro Sportklubb.
Föreningens stipendier och hederspriser går till ledare, funktionärer eller andra personer som inom Örebro Sportklubb har arbetat ideellt eller som på annat sätt inom ÖSK-familjen särskilt förtjänar uppskattning.